Anak zaman sekarang

Budak zaman sekarang dah tak layan sangat permainan batu seremban,main  teng teng, polis entry, lastik-lastik bagai . 

Ingat zaman kanak2 dulu even aku duk taman semangat kejiranan tu tetap kuat, petang2 ibu buat mesyuarat pintu depan rumah manakala anak2 mainlah depan rumah tergolek tergelak main kejar2 , main galah panjang , main badminton dan paling advance main rollerblade pastu round satu seksyen 19. Masa tu mat rempit lum hebat sangat tapi roller rempit memang bersepah. 

Aku ingat lagi, masa zaman aku dulu cukup terkenal dengan daun jarum mas konon leh sembuh macam2 sakit. Siap la aku adik beradik dan anak jiran yang paling rapat gigih mencari jarum mas. Pastu bawak balik rumah dan rebus,  bila tengok air rebusan tukar jadi kuning keemasan masa tu barulah tau napa dia dinamakan jarum emas...aceh ceh..bawak balik kampung bagi kat arwah mak tok suh rasa dengan harapan mak tok sentiasa sihat. Mak tok pun layan gak la jarum mas ni...so masa tu aku adik beradik bangga tahap gaban la bila tengok mak tok minum. Pastu balik shah alam aku dan team jarum mas gigih cari dan mencari. Maklumlah seronok sangat bila atok sendiri support usaha gigih cucunya dan jangan tak heran kita orang pernah berangan nak pasarkannya ke klinik2 dan kedai ubat satu Selangor tau jauh angan kauuuu .hahaahhaa ko hada ? ??? bila dah asyik membongkok cari jarum mas datanglah perancangan mengalahkan mak jenin. Siap bersungguh2 lagi tau, kelakar gila bila cakap ngan papa nak jual jarum mas di klinik2  dan berpoyo2 bersungguh bercakap mengalahkan penjual ubat tepi jalan ...aku tengok terkebil2 papa aku duk dengar citer aku dan arwah olin. Last2 papa aku gelak...masa tu sentap tauuuuu...  Papa siap cakap..belajar rajin2 dulu kalau nak buat lebih jauh...ermmm masa tu muka aku dan olin dari rm10 jatuh jadik muka 0.05sen...sentap sebab bapak sendiri x sokong anak..hahahahahaha last2 citer semangat jarum mas terus hilang gitu ajer...

Itu citer dulu2, anak zaman dulu lain dengan anak zaman sekarang advance nyer bukan main. Kalau pi lepak foodcourt,  starbuck most kat tangan comfirm leka dengan tab , ipad atau handphone. Kadang2 satu meje tu siap mak bapak leka dengan gadjet masing2. Rasa sedih sangat bila lihat semangat kekeluagaan itu dah mula hilang dari rohani masing2.

Nak kata orang kan, tak ada beza dengan anak2 aku. Pun dua kali lima. Dari yg kecil hingga ke besar empat2 pantang ada tab,leka la sangat. Jangan kata anak pak anip pun sama alih2 tersenyum tersengih sorang2. Agak2 rasa diri ni tidak dilayan aku whataps je dia walaupun depan mata. Masa tu pandang muka aku tersengih2 bila tau wifey dia dah keamukan. Dah lah sibuk bawak bas balik rumah layan tab plak. Sakit pulak hati ni...

Ni gelagak si aqill dan aiqarl jika dapat tab....bukan layan game tapi layan youtube...

Aqill memang addict dengan jentolak jenkaut dan segala bagai jenis truck atau lorry....dia boleh leka sampai tak reti nak ingat waktu makan dan minum....

 Toy truck at the pool! Adoii ni pun leh jadik citer ...tolak lori dalam kolam? Apa yang kau cuba buktikan disitu...adakah menguji ketahanan ? Sedangkan lori mainan je kutt???


See...lori yang sedia untuk ditolak dalam pool...pun leh jadi leka dilayan...nak kena mat saleh ni tau!!!

 
Jenkaut tanah kaut tanah..motif ??? Apa yang hebat sangat ? Mainan je kut ? Aduhhhh


Aiqarl sibongsu memang layan kartun. Paling dia suka upin ipin ...so agak2 bibik nak buat kerja on kan youtube di tv bukak je upin ipin pastu buat susu...mmg lekalah aiqarl...amanlah bibik buat kerja rumah...

 
Masa ni aku nak sembahyang...so buka youtube layankan upin ipin...
Dah penat pangku ...letak tab bawah pastu tengok sambil duduk..

 Lenguh pulak duduk ...menyarap la pulak...heheheheh....

Itu anak saya..
Anak korang plak acerna???
Hihihi

Ok chow

Comments

VitaminSuci said…
Hihi. Gelak sorang-sorang baca impian nak pasarkan jarum emas. :P

Anak-anak sekarang memang x lekang dengan gadget. Kita pun layankan aje la. Cuma kalau boleh kita limitkan untuk langkah-langkah keselamatan dan kesihatan

Popular posts from this blog

Cara betul pemakaian Desi Damayanti cv Tabita

Desi Damayanti Skincare Merosakkan katanya

Bonia oh Bonia