Chalifqill di Kidzania 05/01/2012

Best giler....
Aku suka sangat tempat ni, asallah masa zaman kanak-kanak tak ada semua ni. Rugi tul hidup awal-awal ni, hahahahahha boleh yerk kata gitu....Serius, 1st time masuk aku dah rasa terhibur sangat dengan kakitangannya yang happening , ramah dan sangat happy dengan kerjaya mereka. Bermula dari entrance sampailah ke Taman Tema...comfirm disambut mesra oleh Jabatan Imigresen Kidzania jangan memain-main walaupun hakikatnya taman tema tapi dia create kidzania ni umpama alam reality kanak-kanak. train anak bekerja untuk dapat duit dan membelanjakan duit dengan berhemah.


Kami disambut dengan nyayian dan tarian dari pekerja Kidzania, masa ni memang happening gile.
 


Atas bawah menari-nari sambil menyanyi ada gak pengunjung yang join menari-nari gediks..( akula tu )


Meh citer sikit pasal Kidzania...

Aku beli ticket melalui online je, so x lah aku nak bawak cash yang banyak bila sampai sana.  Waktu masuk aku pilih seisi pagi 10am sampai 3pm. Rasa macam lamakan? Hakikatnya anak  kita kalau dah masuk sana semua benda nak cuba semua perkara mereka nak amik tahu. So memang tak akan cukup masa. Oh ye ...Dinasihatkan bawak bekal like nugget, roti , simple food dan air botol. Jangan ko pi bawak bekal mangkuk tingkat plak ye...agak2 le, dalam tu pun memang ada kedai-kedai but harga agak mahal wei. Tapi anak aku masuk sana tak ingat nak makan, sampai luar baru teringat nak makan.....xcited nyer pasal!

Bila masuk mereka akan bagi Cheque $50 untuk di cashkan. Duit tu untuk permulaan hidup anak u ols dalam alam kidzania. Kidzania ni macam alam fantasi kanak-kanak yang macam dunia kita gak, cari duit pastu berbelanja. Bila dah cari duit anak-anak pi lah buat salon ke, masuk kolej ke, eye care, amik lesen kereta , belajar buat coklat ke, jadi customer supermarket ke dan macam-macam aktiviti. So, dari situ they teach kids how to plan their life and what they want to be.

Seriusly, kidzania ni memang good sangat untuk develop anak-anak dari awal untuk menentukan apa yang mereka minat dan apa yang mereka nak jadi pada masa depan. So macam Cha dia  nak jadi Doctor, dia akan terus ke Hospital KPJ untuk bekerja di sana dan KPJ akan paid $12 untuk kerjaya tersebut.. Oleh kerana cha ni minat doktor so sepanjang 5 jam tu 3 kali dia entry kerja yang sama dan  begitu juga Aliff 3 kali entry SkyRider ( AirAsia ) untuk jadi Pilot. Agak-agak dah asyik cari duit, cha and alif pi buat biskut oreo,  masa itulah they spend that money to get knowledge how to created oreo , so pay $10....sETIAP kali belajar or using the services mereka kena bayar dan mendapat imbuhan dari kilang-kilang kalau masuk oreo dapatlah oreo sepeket. Di Kidzania ada kilang oreo, coklat cadbury, vitagen, air meneral dan ice cream. Selain kilang-kilang di sana juga ada menyediakan training dari Restoran Marry Brown, Tuna dan lain-lain. Aku rasa anak aku kemaruk nak kerja je ..... mereka hanya sempat berbelanja di oreo, coklat , vitagen dan entah apa-apa tah...aku malas nak follow. Bekalkan hp sorang satu, aku dan pak anif berlegar-legar bawak aqill ke nursery, dan tepat kanak-kanak terpinggir macam aqil di playground 


 Aqill yang tunggu que nak jadi Pilot......beratur la dia macam orang indon kena tangkap imigresen.
3 kali key dia nak ke kerja tempat ni.

Mana satu Cha...cha ditengah sebelah sana...aku tengok dia yang paling poyo dan excited mengodek mayat tipu...konon-konon felling operation room laaa

Kerja ni memang x leh blah....leps lebih sejam kami berpisah...pusing-pusing x jumpa...decide call aliff. 
aKU: Abangg , abg kat mana ni....
Aliff: Abg tengah  sibuk bina rumah ni....( okeyyy contruction building....tang sibuk x leh blahhhh ! bayar $8 )
Sampai Nippon Shop nampak kelibat aliff sibuk dengan  aktiviti banglanya.....AHAHAHHhahhah tergelak aku laki bini....
Apa pun tengok dia paling slow nak build benda alah tu...


Pukul 12pm , cha ke Actiong Acedamy untuk jadi Actress ( poyo )....tajuk theater yang akan dipersembahkan Alice In wONDERLAND ....amik ko....felling artiss weii....speaking bagai...boleh plak ko speaking atas pentas yeee cha.

Bilik menunggu aka Bilik Ujibakat.....hahhaahahhahah ....

Bila dah penat bekerja ...duit banyak2 aliff amik sijil Design Car ....Bayar $10 setiap design akan disediakan Sijil lagiiiii...pastu replica kereta yang di warna dan di design oleh candidate.....Sekali pandang macam pekerja makmal plak. Actually, aliff nak ambil lesen kereta tapi x lepas ketinggian 130cm..so pasrah si aliff.


Di guide oleh kakitangan .....belakang tu TPT CHOOSING DESIGN dan lepas pilih, staff akan sediakan bancuhan warna yang dipilih oleh aliff.

Fireman Officer......pekerjaan yang paling popular d Kidzania.....beratur panjang key nak bekerja sini. Tapi memang happening dan ala-ala real situation. dIMANA pekerja diarahkan naik kereta bomba, nyayi ramai pastu ke lokasi hotel terbakar dan sembur dengan real water okeyyyy....bukan tipu-tipu tau....Comfirm anak sukanyaaa..

Aliff feling giler masa padam kebakaran...poyo jo

Masa ni cha dikesan ....di CSI....wahh...sekali penyiasat weii....masa dia x pasan aku .

Jangan terkejut, tengah ko lepak-lepak, jejalan...sekali ada anggota CSI nak mintak sain la...cap jari laa....sebab mereka ditugaskan untuk menyiasat. Bila dah siasat , mereka masuk makmal....buat pengecaman plak....sempoikann...heehehehehh

Agak-agak bosan kerja....rasa nak makan oreo...pi je kilang oreo..belaja buat oreo..baya $10 pastu dpt oreo free......



kIDZANIA x lupa untuk anak-anak kecik macam aqill ni....disediakan playground , baby care dan nursery untuk kanak-kanak.. So , aqill x la bosan nak tunggu chalif yang sibuk berkerja.


  

Ahli muzikkkkk !!!! mana ada keturunan aku ahli muzikkkkkk...HEHEHEHHEhehehe...


Aqill yang berlari-lari di nursery

Bermain di playground........


Kidzania akan shout bila masa permainan tamat.. So bila dah bekerja, comfirm anak kita peroleh cash yang banyak...So jangan risau, duit kidzania valid utk semua kidzania satu worldwide, korang leh guna duit tu dimana-mana cawangan kidzania. If let say malas nak pegang duit-duit tu korang pi je CIMB Bank pastu debitkan duit-duit tu DLM acct dan apply card  untuk anak. So next time kalau datang anak-anak bawak card tu dan cash kan je...easykann....macam kita la, duit banyak simpan dalam card....

Oklah...macam dah bosan je taip banyak-banyak....
agak2 korang nak pi..aku promote la korang pi bawak anak2...comfirm dorang suka...

ok dah penat menaip...

ChOW









@}~~story is memory~~{@

Comments

Popular posts from this blog

Cara betul pemakaian Desi Damayanti cv Tabita

Desi Damayanti Skincare Merosakkan katanya

Bonia oh Bonia