Cara Berpantang Puan Ilajer

Macam mana nak mula kan ye?

diolag biasa aku dengar la ni ....

1) " eh, ogy..kurus macam anak dara ko nak " ---------- bukan kurus tapi aku anemia..jgn tertipu..

2) "Kak ari tu berisi muka akk , now runcing je muka kak ...wahh dah kurus " ------------ jgn ko nak jaga hati aku kan senang cakap je..." asal cengkunggg ko kak "

3) " Geee,, perut maintain beb....x boroi pun " ---------------- x tahu aku x selera makan since bersalin gara2 anak aku kuat menyusu dan aku plak kerap berak2.....mana nak lekat lemak kat badan ni! tu yg kering jerr....bontot pun susut ...ahaks...ops!

4) " Ko pakai product apa kak...cantik je kulit ko " ---------- woi! dah sah2 aku 44 hari duk terperuk kat rumah sebab tu kulit aku cerah dan gebu jerr..( eh bukan hari ke 5 aku dah merayap kee..ahaks )

Okey semua dilog diatas ada kena mengena bab citer2 dibawah...so inilah rahsianya...cewAahhhhhh...poyo ko kan ilajer aka ogy or gee


Mandi Daun ( Bersiram )
Khasiat : Untuk menghilangkan bau badan dan menyegarkan badan lepas bersalin...( aku suka bangat bersiram air daun ..ia sangat fresh )

Perhh BERSIRAMM tuuuu...seksi..ko ada? haahahahha..
 X tau nak mula macam mana... Oleh kerana mama orang johor dari keturunan bugis dan masih mengamalkan kepercayaan cara  berpantang ala dulu-dulu. So, mama kata kita yang baru lepas bersalin akan mengalami lemah badan, sakit urat,badan berbau, tegang urat dan badan yang pucat lesu serta tidak bermaya. Pepagi, aku umpama sang puteri yang akan bersiram dengan air rebusan daun-daun yang dimasak. Daun-daun yang diperlukan daun pandan, serai wangi, daun limau purut, ...........seperti dibawah adalah rimbunan daun-daun yang digunakan sepanjang aku berpantang. Aku amalkan mandi daun ni selama 2 minggu bermula dari hari 4 lepas keluar dari hospital.

 Rimbunan Daun-daun yang digunakan.....ni baru sikit...


2) Bertungku
Mengeluarkan darah kotor yang masih tertinggal dalam perut, mengecutkan rahim dan secara tidak langsung mengempiskan perut tapi bagi aku fungsi utamanya batu sungai ini banyak khasiat , ini kerana cas negatif yang terkandung dalam batu memberi tindakbalas pada badan kita. Tidakbalas apa? better cuba..korang akan tahu..di pendekkan aku x reti nak cakap macam mana bagusnya batu sungai ni.



Aku memilih batu sungai untuk bertungku, since chalif sampai aqil aku masih setia dengan perkhidmatan batu sungai. Batu sungai di panaskan dan dibalut dengan daun lempoyang. So , dun ask me why my tummy still maintain...even i operation...tapi itu masa sekarang x mahu cakap besar nanti allah murka kang x pasal perut aku boroi. Apa pun kalau x mo perut boroi mama pesan jangan makan bersulamkan air...itu jer..

3)Set bersalin ...

Ok kali ni aku masih setia dengan Sendayu Tinggi but aku hanya pilih 40hari sahaja, pastu rehat sebentar 2 weeks dari jamu dimulakan semula dengan minum bancuh Jamu Mak Dara yang itu aku start genap hari ke 60. Kenapa? Aku dah bosan telan pil jamu sendayu maka suka hati la aku nak buat apa pun kan....hehehehe
X ada rahsia apa pun cuma aku nak mencuba sahaja. Aku x suka dengar cakap orang yang belum tentu sesuai dengan diri  dan badan aku..so better aku just pikir mana yang terbaik untuk badan ni. Maklumlah kitakan nak pakai lama...ahaHks...

4)Mandian ( Scrup )

Selain mandi daun , lepas 2 minggu aku akan mula scrup seluruh badan pada setiap hari untuk hilangkan segala daki dan scar lepa bersalin, terutama bahagian perut. Itu memang amalan mama dan turun pada aku sebab ? aku jelouse tgk perut mama yang sentiasa cantik dan gebu, pakai swimming suit 2 peace still x segan okeyy....ko ada? aku lum lagi...scar masih berlambak...target aku after 6 month keadaan kembali normal. Scrup apa aku guna? easy jer, Ko pergi Mydin ko tgk mana scrup yang paling murah, yang itulah pilihan aku. Yeke? comfirm ye sb aku ni brand murah2 ajerrrr...apa pun lagi quality lagi bagus..so depends empunya badan which better to ur body.

5 )Minuman

Memilih Air susu Halia campuran Kacip Fatimah dan Manjakani. Mana nak dapat gabungan perisa air ini ? Pergi je Family sTORE Batu Berendam dan Jenama dia Citra Ria Minuman Halia Kacip Fatimah dan Manjakani ..Harga RM8.50 jer.....aku pelanggan tetap jenama ni ...3 in 1 dan paling best dicampur susu F&N ....pastu tarik tinggi2.....fuhhhhHhh terbaekk
Kalau sebut halia sinonim buang angin dan bagus untuk baby dan susu ibu.  Memang itu minuman pilihan aku x kira bersalin atau tidak bersalin. Lagi2 baru lepas bersenam atau joging pastu minum air susu halia panas...perhhhh berpeluhh gilerr pastu kentut berdebot debot..jangan kata kita dengan anak2 ko tekentut. Tips aku yg x beberapa orang nak dengar...cuba lepas dan sebelum sit up minum susu halia panas...ko rasa dan buat sebagai rutin..apa kesannya...? okey, dah buat baru ko tahu..aku x mo citer lam ni kang kata aku macam bagus je mangalahkan pakar GIM plak..

apa lagi?

dah



dah



x ada da



cehhh






x ada..... lain-lain x ada...bab makan...apa mak aku masak aku makan...yang pasti mesti panas2...konon pantang la sangat, x tahu lepas ko tido anak ko ni duk gi dapur minum bergelen air COKE dalam peti ice..hahahaahaaha...OK..acah je..:)..gila!




bye..slamat mencuba...hahahahh geli...

Comments

Popular posts from this blog

Cara betul pemakaian Desi Damayanti cv Tabita

Desi Damayanti Skincare Merosakkan katanya

Bonia oh Bonia