Langkah berjimat ...ker

Pengumuman....mak buyung dah 2 hari bawak bekal dan dah hampir 6 hari berturut-turut memasak di rumah. Yerhh aku berjaya berjimat duit poket harian. Permulaan yang agak lemah tapi makin hari seronok plak bila tengok suami dan anak-anak makan dengan berseleranya . Aku masak lauk-lauk biasa je maklumlah anak aku bukan boleh masak lauk pedas-pedas mahu melalak kat meja makan dengar mak dia memekik paksa suruh abiskan nasi. 

Since aku preggy , kami kerap makan luar dan beli bungkus sebab kemabukan yang agak kronik sampai lemah segala usus dan pankres dalam badan. So awal preggy agak kerap la juga aku MC but now im back to normal. Alhamdulilah. Bila dah mabuk tu kan, segala kerja aku x leh nak buat sampai baju yang x berlipat bergulung-gulung dah macam sotong kering , nasib mama datang tolong lipatkan ...cian mama aku.Tapi apa yang pelik benda lain aku x buat tapi bab mop-mop lantai  mak buyung amat rajin okey. Yerhhh aku x suka lantai rumah aku melekit dan berabuk, one more thing chalif amat suka berenang-renang di lantai, tu yang aku agak sensetif sekiranya lantai aku kotor dan buat dua beradik itu berpenyakit. 

Since tabiat suka mop ini melekat di musim preggy , alhamdulilah chalif dah jarang demam dan sakit-sakit. Mana x nyer aku pi hentam mop guna detol, abis segala bakteria degil mampus dan hati mak buyung sangat senang bila anak bermain bersuka ria di lantai tanpa rasa ragu-ragu....YERHH GUNALAH DETOL..( iklan jup ).

Berbalik cerita aku memasak dan membawa bekal ke opis...yerhh, bila nak sambut orang baru aku dan pak anif kena spend duit untuk anak-anak. Bila anak bertambah perbelanjaan pun bertambah, tapi aku percaya pada rezeki allah cuma kita kena usaha lebih je untuk menambahkan pendapatan dan rezeki keluarga.

Kalau nak kata aku dan pak anif berbelanja besar tidaklah juga, barang dapur kami beli 3 bulan sekali itu pun kadang-kadang menagis nak abiskan barang dapur. Kalau lauk-lauk basah pun jarang kami belanja mahal, sebab anak-anak aku suka lauk TELURRR jer, bila aku masak lauk sedap-sedap mesti dorang sebut nak telur juga tu yang kadang aku tensi tu. Bab ikan plak, kalau beli ikan parang memang aku x makan malah ikan tengiri pun aku x telan yang pasti ikan yang always menjadi pilihan aku ikan cencaru , ikan kembong dan ikan selar itu mak buyung suka, ikan murah-murah jer but kalau ikan upgrade aku pilih siakap jer. Semalam aku buat sardin masak lemak dan terung goreng bunyit serta telur dadar ( itu utk chalif ) sampai habis nasi pak anif siap masak 1 port lagi. Laju pak anif dan chalif makan , maklumlah 1st time makan lauk sardin masak lomak...sekali terSEDAP plak..hahahaha..( perasan okey ) apa adahal kan nama pun blog aku ..mesti poyos sikit.

So, today aku bawak bekal nasi goreng lebih nasi lembek pak anif ...2nd port dia masak boleh terlembik la plak...tensi tul last2 mengelakkan membazir aku buat nasi goreng cili padi untuk breakfast pak anif...Chalif aku bekalkan roti jer sebab mereka x makan pedas. 

Trust me, seronok sangat bila tengok suami dan anak-anak makan sambil borak-borak , gelak-gelak dan paling best bila daddy pegang rotan masa makan sebab chalif always gaduh on the table rebut-rebut makanan...dan fovourite chalif adalah tempe goreng kunyit sometime aku kena masak lebih sebab belum sempat letak atas meja makan dah abis licin tempe dalam pinggan. Pak Anif plak dah 2 hari suh aku masak terung goreng kunyit, buat pengetahuan semua dia x makan terung but now dia dah makan sebab gara-gara aku buat goreng-goreng bodoh jer. 3 beranak ni kalau masak pelik-pelik comfirm depa pandang je lauk tu but kalau masak lauk bodoh-bodoh je comfirm licin pinggan. 

Tadi pak anif call dan tanya lauk apa nak keluarkan dari frezer....aku kata kuarkan AYAM...pantas dia cakap " Mummy goreng ayam pastu campur kentang bawang dan cili....jer ...masak kangkung goreng je..." Baik bos..senang kejer aku..

Lastly....langkah berjimat adalah langkah pengorbanan mak buyung pada seisi keluarga dan semua.

p/s: da lama x bawa anak bercuti...

Comments

Popular posts from this blog

Cara betul pemakaian Desi Damayanti cv Tabita

Desi Damayanti Skincare Merosakkan katanya

Bonia oh Bonia