Satey Celup

Satey Celup ? Makanan ni popular dikalangan bangsa Cina...dan sangat terkenal di Melaka tp di kalangan orang cina manakala orang melayu x beberapa familiar. Pak Anif kata if dia bawak tourist dari Singapore mostly semua nak makan Satey Cekup...Kalau kat Melaka , paling popular di restorang Capitol Banda Kaba , yang jalan menuju keluar ke Bunga Raya ..Kalau lalu jalan tu comfirm jem gila , sebab ada yang sanggup beratur panjang untuk makan Satey Celup Capitol tu. Aku macam biasa, bila dah selalu lalu , mestilah bersuara kan...apa punya sedap sangat satey celup tu...nak gak aku rasa..x pasal pak anif kata aku gila..sebab TAK HALAL laaaaaa.... patutlaa aku x jumpa sorang org melayu duk beratur nak makan kat situ...rupanya..non halal One day aku dapatlah flyers yang bertulis SATEY CELUP HALAL.. Aku ajak pak anif try makan kat restoran tu yang kebetulan baru bukak x sampai setahun...lokasinya amatlah terserok okey..aku rasa pengedar dadah je yang berani nak bukak restoran kat situ...( Jalan Kota Laksamana berdekatan dengan rESTORAN aSAM pedas Kota laksamana )...Boleh yerk..aku anak beranak je yg makan kat restoran tu...selidik punya selidik..dia kata x ramai yang tahu lokasi sebenar restoran tu..Memang pun.....What ever laaa....yang penting aku dapat merasai apa yang sedap sangat Satey Celup itu...dan sedikit demi sedikit makin ramai lak yang makan kat restoran tu...ops..aku lupa yang aku datang awal....uhuuuu Result.. SEDAPPPP...aku suka...actually simple je...dia like macam YONG TAU FOO tapi gravy dia Kuah Kacang yang ala2 macam kuah satey...of coz laa dia pun panggil Sayet Celup kan...tapi aku rasa kuah dia lagi sedap laa....yam yam yam...Pak Anif orang yang paling suka makan satey calup ni sebab dia mmg suka makanan yang ringan dan berasaskan Kacang...Chalif? x beberapa minat sebab agak pedas sikit ...tp utk kanak2 selalunya dia rendam denga Air panas... Lain orang lain tekak...kalau x rasa x tahu sedap atau tidak...bagi aku sedap ...tp bagi orang lain aku x tau la plak...tp mostly orang melayu x layan makanan chinese ni....yang pasti restoran ni pemiliknya adalah Mualaf Cina...sO, sapa yang datang restoran tu jangan patah balik plak bila tengok orang cina duk jaga Kaunter...mereka semua adalah Mualaf... Jom layan... p/s : jom mai melaka...macam2 ada...

Comments

Popular posts from this blog

Cara betul pemakaian Desi Damayanti cv Tabita

Desi Damayanti Skincare Merosakkan katanya

Bonia oh Bonia